22 Jun

Skomaker, bli for all del ikke ved din lest!

Forretningsdrift anno 2015 handler om forbedring i takt med teknologi og kunder.

Nylig hadde jeg gleden av å holde innlegg på Nærings- og Fiskeridepartementets eierskapskonferanse. Der snakket jeg om styrets rolle i omstilling og endring av virksomheter,  som vel er det temaet som diskuteres hyppigst i næringslivssammenheng i Norge for tiden. Det er flere ting enn oljen som krever at virksomheter med deres styrer og eiere nå må tenke nytt. Teknologien endrer bransjer, forretningsmodeller og verdikjeder.

For meg er omstilling og nye muligheter to sider av samme sak, nemlig forbedring. I en global verden er det den som forbedrer seg raskest som vinner. Når marginene skvises er det de som evner å tenke nytt, som klarer å drive lønnsomt. Kjernen i god forretningsdrift er å løse en oppgave med så lite bruk av ressurser som mulig uten at kunden, ansatte eller samfunnet lider under forbedringen. Den unge Olav Selvaag var i god jærsk ånd alltid på jakt etter forbedringer. Han fant ut at ytterkledningen på hus kunne festes med halvparten så mange spiker men satt satt like godt. Det var god forretningsdrift. Hvis bordene hadde falt av i første vindkast, ville det vært grådighet.

Fra minibank til nettbank

Nordmenn er rasjonelle, vi liker ting som fungerer, ting som er effektivt. Av den grunn var det en liten bank som alltid endte på topp under kåringen «Norges mest populære bank» – nemlig Minibanken. Den var åpen 24/7. Sjelden kø. Ingen behov for «small talk» og hilsing. Rett på sak og her er pengene dine. I dag er førsteplassen tatt over av nettbanken. Vi ligger til dels langt foran andre land når det gjelder produktivitet i finanssektoren, og av den grunn er DnB verdens mest lønnsomme bank. Ikke fordi de har gode rentemarginer, de har bare en usedvanlig effektiv drift sammenlignet med internasjonale konkurrenter. Må være litt rart for Goldman Sachs å bli slått av en bank, hvor Staten er stor eier og hvor toppsjefen ikke bare sitter i åpent landskap, men har bakgrunn fra Arbeiderpartiet.

Så hva skal til for mer, bedre, raskere omstilling og innovasjon i Norge? I tillegg til et minimum av kriseforståelse, mener jeg at digitalisering av samfunnet og økt fokus på eksport av kunnskapsprodukter er vår vei fremover nå. Men har norske virksomheter nok fokus på det? Har alle norske selskaper et big data-prosjekt? Vet alle hva teknologi kommer til å bety for virksomheten deres, og for deres kunders oppførsel og preferanser?

Endring i takt med teknologi og kunder

Hvis du leser aksjonærloven, leser den rosa pressen eller går på kurs på Oslo Børs vil du sitte igjen med et inntrykk av at det eneste styret skal gjøre er å kontrollere. Og at virksomheter som er tro mot det de alltid har gjort, er de som drives mest forsvarlig. Analytikere påpeker ofte at virksomheter som ikke har «nok fokus på kjernevirksomheten» sin, driver dårlig eller sågar uforsvarlig. Men virksomheter som ikke utvikler seg i takt med teknologi sover i timen. De risikerer å bli akterutseilt – at kundene deres velger andre leverandører eller andre løsninger.

Framover blir det viktig at alle selskaper er opptatt av forbedring. Og forbedring og innovasjon er to sider av samme sak. Så styrenes rolle må være – i tillegg til sine kontrolloppgaver – å sikre at virksomheten endrer seg i takt med teknologi og kunder. Å være en pådriver for akkurat det. Lovgiver har glemt å skrive følgende i innledningen til aksjeloven:

”Styrets hovedoppgave er å sikre at selskapet vokser både i omsetning og resultat. Styret må derfor påse at selskapet fortløpende tilpasser seg endringer i kunders behov og tilgjengelig teknologi.”

Styret skal ikke bare kontrollere, de skal kreve endring. Skomaker, bli for all del ikke ved din lest!

 

Om forfatteren:
Toril Nag er en norsk sivilingeniør, toppleder og profesjonelt styremedlem fra Stavanger. Nag er konserndirektør for teleområdet i Lyse-konsernet, og er styreleder i Altibox AS, Noralarm AS, Lyse Fiber AS, Viken Fiber AS og Lyse IT AS. Hun ble kåret til Årets toppleder i 2014 og til Årets Fiberambassadør i 2013.

Legg inn en kommentar