20 Sep

Selg skinnet før bjørnen er skutt

Snakk med de potensielle kundene dine, skriver Halvor Gregusson.

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt, sier det gamle ordtaket. Rent grundermessig mener jeg det er gode argumenter for å gjøre om på det ordtaket.

Den gamle metaforen om bjørneskinnssalg er innlysende, men for å si det i klartekst. Ikke selg noe du enda ikke er i besittelse av. Du risikerer å love noe du ikke kan holde. Og for all del, dette stemmer sikkert i mange tilfeller.

Problemet i grunderverden er bare det at veldig få vil kjøpe et skinn til et dyr de aldri har hørt om eller vet egenskapene til. Tenk deg at du er jeger og har sett et nytt dyr i skogen. La oss kalle det “bjårn”. Du har sett det i skogen flere ganger, men enda ikke utviklet jaktteknikken som trengs for å fange det. Du vet du vil få det til om du bare legger tid og krefter ned i det. Bjårn er tross alt bare et dyr, og som jeger handler det bare om å finne den riktige teknikken.

Snakk med de potensielle kundene dine

Det er i denne situasjonen dilemmaet oppstår. Skal jeg bruke tid og krefter på å utvikle jaktteknikken som kreves for å jakte dette dyret, eller skal jeg forhøre meg om hva jeg tror skinnet er verdt. Erfaringen tilsier at veldig mange jegere ville begynt å jakte med en gang uten en gang å tenke på dette dilemmaet. Det kommer av at “det er jeger jeg er, det er dette jeg kan, og det er dette jeg synes er spennende å holde på med”-mentaliteten i større grad enn refleksjonen over hva som er riktig markedstilnærming. Denne mentaliteten blir ytterligere forsterket av jegerens selvlegitimerenede argumentet: “hvordan kan jeg selge det hvis ikke jeg kan vise det frem, og hvorfor vil noen kjøpe noe de ikke får se først”.

Hva kan være en alternativ approach? Hva ville kanskje en dyktig seriegrunder gjort i samme situasjon.

Kanskje ville seriegrunder-jegeren i vårt tilfelle prøvd å finne pelsdotter fra trærne i områder “bjårnen” var observert, eller kanskje klart å ta et bilde av dyret med en langtrekkende linse. Kanskje finne ut noe om de klimatiske forhold i området den beveget seg, slik at pelsen utvilsomt må være varm. Deretter ta turen inn til byen og ta kontakt med potensielle kjøpere for å høre om de ville vært vært villige til å kjøpe noe som kan være en bedre skinn enn den de kjøper i dag. Kanskje finnes det en kunde som er glad i å prøve nye ting og som vil bidra økonomisk mens den nye jaktteknikken forskes frem. Eller kanskje viser det seg at alle er godt fornøyd med bjørneskinn, og viljen til å kjøpe noe annet rett og slett ikke er tilstede.

Det handler egentlig om en veldig enkel læresetning for grundere. Snakk med de potensielle kundene dine. Og ikke vær redd for å selge allerede før bjårnen er skutt.

 

Om forfatteren
Halvor Gregusson er daglig leder og gründer av det teknologiske flaggskipet i Sogndal, Rocketfarm AS, og har fra tidligere vært med å starte opp nLink AS og Yast AS. Gregusson innhar en Master of Science i Entrepenørskap fra NTNU og havnet i 2012 på E24s liste over ledertalenter på Vestlandet. Gregusson har også vært mentor i Innovasjon Norges Alkymistprogram i en treårsperiode.

Foto: TechCocktail

2 thoughts on “Selg skinnet før bjørnen er skutt

  1. Godt poeng – og veldig i tråd med lean-tankegangen vi vel alle etterstreber om dagen. På akkurat dette feltet tror jeg vi var ganske flinke med TapBookAuthor.com, vi solgte pilotlisens og bygde første versjon – i den rekkefølgen – i 2011 og dette ledet til oppstarten av selskapet i 2012.

    Ellers kan man jo for en del typer produkter «snakke» med kundene i form av å se på respons på annonser (Vurderer du to å tilby ulike kurs? Annonser begge på Facebook og se hvilket av dem noen melder seg på, _så_ lager du kurs!) – her er vi helt i startgropen og interessert i å lære av andre som har kommet lengre…

Legg inn en kommentar