29 Mar

Ready, set, Kickstart!

Turtleneck

Kickstarter er en folkefinansieringstjeneste bestående av globale brukere. I løpet av en måned solgte Turtleneck 1000 enheter av sitt produkt. Les hvordan de gjorde det, og lær av deres tips for å lykkes på Kickstarter!

I oktober lanserte vi produktet vårt Turtleneck, som vi har jobbet med å utvikle i to år ved siden av jobb. Turtleneck er kort fortalt en gadget som gjør ørepluggene dine krøllfrie, fargerike og stilige og mer attraktive å se på. Etter to år var vi klare for å presentere vår nyvinning og vår revolusjon.

Men, hvordan skulle vi få dette lansert? Egen nettbutikk? Selge til butikker? Ta opp lån på 100 000 kr og kjøpe inn varer klare til levering? (om om vi ikke hadde nok utgifter på det tidspunktet allerede…)

Vi går på Kickstarter

Vårt produkt har et globalt nedslagsfelt, så vi bestemte oss kjapt for å lansere på Kickstarter. Kickstarter er en folkefinansieringstjeneste bestående av globale brukere. I fjor støttet 3.3 millioner brukere, såkalte backere, fra nesten alle land i verden, et prosjekt på Kickstarter. Siden Kickstarter startet har 10 millioner backere gjort i overkant av 100 000 prosjekter en realitet, og mer enn 2.2 milliarer dollar har blitt samlet inn. Tallene snakker for seg selv. Kickstarter hadde på det tidspunktet også åpnet for Norge, så vi tenkte det er for god mulighet til å la være.

Ok, vi skulle på Kickstarter. Hva nå? Vi studerte de mest suksessfulle prosjektene og så raskt et mønster. De prosjektene som lykkes har:

  • Godt produserte filmer
  • Appellerende historie av produktet, og menneskene bak produktet
  • Høykvalitetsbilder og god tekst
  • Jobbet med å få omtale i medier, både før lansering og under kampanjen

Når det kom til film hadde vi ikke mye kapital og vi bestemte oss derfor for å gjøre dette selv. Branding profilen til Turtleneck spiller mye på humor. Vi synes derfor vi kunne gjøre en short, sweet og morsom film hvor vi fortalte hvordan Turtleneck fungerer og hvor genialt produktet er. Vi var selv foran og bak kameraet. Vi fikk tak i filmutstyr, så både lyd og bilde ble ok. Det kunne riktignok absolutt vært bedre.

Til å begynne med var det en kamp om å få være bak kameraet, ingen av oss er skuespiller eller vant til å te oss bra foran linsa. Etter omtrent 50 opptak hadde vi noe som funket. Vi fikk så en fotograf til å ta gode produkt bilder i studio og bilder med modell .

Vår historie er at vi er utrolig lei av at øretelefoner alltid krøller seg. Det er så unødvendig! Alle kjenner igjen dette. Hvordan knytte verdens hardeste knute? Legg ørepluggene i lomma, vent i tre sekunder og ta de ut igjen. Dette ville vi få has på. Vi ba om 100 000 kr til å kunne sette første ordren.

Vi hadde dessverre ikke mulighet til å jobbe med å få mediaoppmerksomhet før lansering. Men, vi brukte mye tid under kampanjen på nettopp dette.

Lansering

De første 3 dagene handler alt om familie og venner. Spre budskapet til venner på sosiale medier, spør venner om å dele. Ring familie og venner om du må. Det er jo selvfølgelig ubehagelig å ringe en tante og spørre om hun ikke skal backe oss på Kickstarter. Grunnen til at dette er viktig er enkel. På Kickstarter akkurat nå (mars 2016) er det omkring 5.800 prosjekter. Det er mange som ønsker oppmerksomhet.

Vi oppdaget at jo mer trafikk vi skapte inn på vår kickstarter-kampanje, jo høyere havnet vi på Discover-listene til Kickstarter. Det blir med andre ord enklere for brukere å oppdage nettopp deg. Vi skrev pressemeldinger og sendte til journalister i relevante medier. Dette førte til at vi begynte å få omtale i medier. Dette er den viktigste grunnen til at vi klarte å nå målet om å samle inn 100 000 kr på 8 dager.

Tips: Finn journalister som skriver om liknende produkter og kontakt dem. Journalister er hyggelige og de setter pris på at du tar kontakt. Ta kontakt så får det være opp til dem om de synes dette har nyhetsverdi eller underholdnings verdi.

Varigheten av en Kickstarter kampanje kan være 30 eller 60 dager. Vi satte 30 dager for å unngå at backere ventet for lenge på å få produktet.

Det positive med folkefinansieringstjenester er at man kan få mer enn det man ber om. Når du kampanjemålet før tiden går ut, får du fortsette. Man samler enkelt og greit inn mer enn man først spurte om.

Våre kjære backere

Det er veldig viktig å holde backerene dine oppdatert. Dette er early bird-kunder som kjøper et produkt uten å ha sett det fysisk. Steike, det er jo ikke engang produsert ennå! De kjøper en ide og et konsept og er selvfølgelig interessert i å vite hvordan prosjektet ligger an, og med all rett. Vi sørget for å ha ukentlig oppdatering, og alltid ha en som hadde ansvaret for ”vakttelefonen” slik at vi kunne svare på hendvendelser.

En ting må sies om backerene våre; de er fantastiske! Vi spør oss selv av og til, har vi de mest fantastiske kundene i verden? Ikke bare hjelper de deg med å realisere prosjektet, men de kommer med forslag til forbedringer og ideer til nye produkter, alt fra add on’s til helt nye produkter. I tillegg til dette tar mange initiativ når de mottar produktet og kommenterer på Kickstarer at de elsker produktet. Slik som Sophie fra Nederland: ”I received mine in the mail today and i’m impressed, well done! I love it!” Slikt rører jo gründersjeler!

Skulle vi gjort det om igjen?

Skulle vi gjort det om igjen hadde vi investert mer i filmen. Løftet produksjonen, selv om historien hadde vært den samme. Vi hadde kontaktet Kickstarter og spurt om råd, og involvert de som virkelig kan lage en god kampanje. Vi tror også dette ville øket sannsynligheten for å bli ”featured on Kickstarter”, ”staff picked” eller ”project of the day”. Det gjør det lettere for de 10 millioner brukerne å oppdage deg.

Vi hadde også prøvd å få medieomtale i forkant av kampanjen. Vi hadde definitivt jobbet mer mot internasjonale medier. For eksempel har Wired en egen Kickstarter seksjon. Vi ser i etterkant at markedsføring direkte i Kickstarter kunne gitt bedre utslag og et viktig utgangspunkt.

For å kunne støtte et prosjekt må man lage en egen konto. Dette er naturligvis en liten barriere når du leser om et produkt i en avis og klikker deg inn for å kjøpe, for så å oppdage at du må lage konto. Markedsføring i Kickstarter kan man gjøre ved å finne andre lignende prosjekter og spørre om dere skal samarbeide ved å markedsføre hverandre. Da sender man en melding til sine backere og forteller om hverandres prosjekt. Det har også dukket opp en rekke tjenester som har samlet ”Super backere” i en egen klubb. Disse tjenestene forhandler med enkelte prosjekter på vegne av et par tusen medlemmer. De skal ha spesialtilbud, men til gjengjeld får du kommunisert ut prosjektet ditt til mennesker som bruker Kickstarter mye.

Alt vurdert, folkefinansiering har fungert som en drøm for oss. Vi fikk solgt i underkant av 1000 Turtlenecks til 25 land den måneden vi var på Kickstarter. Den første kunden vår var fra De Forente Arabiske Emirater og kjøpte en Turtleneck i hver av fargene. Siden lansering har vi totalt solgt nærmere 4 500 Turtlenecks i totalt 33 land. Lanseringen på Kickstarter har absolutt hjulpet oss med å nå ut til flere.

Lykke til med deres Kickstarter!

Kickstarter-kampanjen vår kan du se her:
Turtleneck – Your earphones, tangle free

Legg inn en kommentar